Van der Wal schenkt ‘bouwcheque’ aan kindertehuis - Reisverslag uit Wolvega, Nederland van PKN Wolvega - WaarBenJij.nu Van der Wal schenkt ‘bouwcheque’ aan kindertehuis - Reisverslag uit Wolvega, Nederland van PKN Wolvega - WaarBenJij.nu

Van der Wal schenkt ‘bouwcheque’ aan kindertehuis

Door: Stellingwerf / Boom Regionale Uitgevers

Blijf op de hoogte en volg PKN

12 Oktober 2009 | Nederland, Wolvega

Alan van der Wal heeft bij Raab Karcher bouwstoffen in Wolvega een cheque ter waarde van vijfhonderd euro gewonnen. De eigenaar van bouwbedrijf Van der Wal in Wolvega steekt het geld niet in eigen zak, maar geeft de vijfhonderd euro aan een goed doel.
Van der Wal: ‘Ik wist niet wat ik met het geld moest doen. Een oud-werknemer van mij, Bert Dijkstra, is betrokken bij de (ver)bouw van een kerkje en weeshuis in Brzotín, Slowakije. Het leek mij een goed idee om het geld aan dat doel te schenken.’ Meine van der Pal van Raab Karcher, waardeert deze geste enorm en besloot spontaan het bedrag te verdubbelen. Ook tussen dit bedrijf en het project in Brzotín is er een link. Medewerker Henk Krikke ging vorig jaar zomer, samen met Dijkstra en ruim vijftig andere inwoners van Wolvega naar het Slowaakse dorp om een begin te maken met de bouw van het kindertehuis. Het project is een initiatief van de Protestantse gemeente i.w. Wolvega.
De groep maakte er een werkvakantie van en ging met 50.000 euro aan sponsorgeld en gelden verdiend met acties op pad. De reis- en verblijfskosten waren voor eigen rekening. Het kindertehuis is inmiddels in de afbouwfase en eind deze week gaat een kleine groep Wolvegasters opnieuw richting Brzotín om de eerste fase af te ronden.
‘Al die mensen zetten zich belangeloos in voor dit doel’, motiveert Van der Wal zijn beslissing. ‘Bert komt wel eens wat schroeven of ander materiaal halen voor de werkzaamheden, maar dit komt natuurlijk echt goed van pas.’
De prijs is overhandigd aan Bert Dijkstra en Henk Krikke, die zich aangenaam verrast toonden. Raab Karcher verlootte drie cheques ter waarde van 500 euro per stuk onder klanten, wegens de opening van een bouwshop en de vernieuwing van het kantorengedeelte en de showroom.

PKN

Vanuit Hervormde Gemeente en Gereformeerde Kerk te Wolvega gaat in juli 2008 een groep van ruim 50 vrijwilligers in alle leeftijden voor een werkvakantie naar Brzotín. Dit plaatsje ligt in het zuidoostelijk deel van Slowakije in het zogeheten lage Tatra gebergte. We gaan hier het kerkelijk centrum opknappen en zal er een electronisch orgel worden geplaatst in de kerk. De reis- en verblijfskosten worden door de groep zelf betaald, maar voor de bouwmaterialen is echter heel wat nodig! We hopen op een succesvol en gezegend project.

Actief sinds 22 Juni 2008