Bezoek Heni en Robert Mudi aan Wolvega - Reisverslag uit Wolvega, Nederland van PKN Wolvega - WaarBenJij.nu Bezoek Heni en Robert Mudi aan Wolvega - Reisverslag uit Wolvega, Nederland van PKN Wolvega - WaarBenJij.nu

Bezoek Heni en Robert Mudi aan Wolvega

Door: Ds. Piet

Blijf op de hoogte en volg PKN

24 Mei 2009 | Nederland, Wolvega

Zaterdag 16 mei zijn Ds. Heni en Ds. Robert Mudi, samen met Laszlo (een advocaat die het Eben Haëzerhuis helpt) en Szilard (een “rentmeester” in de bosbouw, die zorgt voor hout voor dit huis) na een rit van 18 uur in de namiddag in Wolvega aangekomen. In hun gastgezinnen (familie Dijkstra en Rozeboom) was er tijd voor een maaltijd en ontmoeting waarna vroeg het bed werd opgezocht.
De zondagochtend hebben zij de verteldienst bijgewoond en waren daardoor bijzonder geraakt: zo veel mensen, zo veel vreugde. Het heeft hun aangemoedigd om naast de traditionele diensten te zoeken naar nieuwe wegen om daarmee ook de rand- en buitenkerkelijken te bereiken. Bij de familie Jonkers hebben de gasten heerlijk gegeten. De zondagmiddag hebben wij de mooie tuin van de familie Dijkstra bezichtigd, waarna de boerderij van de familie Samson bezocht is.
In de avonddienst in de Kerk op de Hoogte gingen zij beiden voor met elk een bijzonder indrukwekkende, persoonlijke en krachtige boodschap. Er was voor de gezamenlijke kerkgemeenschappen een prachtig kleed voor de avondmaalstafel als geschenk met als tekst uit Matteüs 23: 8
Jullie zijn elkaars broeders en zusters
Het is werkelijk de inspiratie van Gods Heilige Geest geweest waardoor er deze avond in de goed bezochte dienst een dringend pleidooi klonk tot eenheid. Robert wist niet zo veel van onze eenwording en dat dan deze preek in deze tijd klonk is voor ons een spiegel en een impuls om met vaart en geloof de fusie te meer voort te zetten en tot daadwerkelijke eenheid te voltooien. Na de dienst is er gezellig koffie gedronken met verrukkelijke koek van onze gasten.
De maandag hebben wij onze gasten het mooie Friesland getoond: Afsluitdijk om de zee te proeven, Harlingen en Hindeloopen. Zij hebben genoten! De avond was er een gezellige barbecue met de groep van de werkvakantie alsmede leden van de Oost Europa Commissie.
Dinsdagochtend hebben twee mensen van de gezamenlijke diaconieën en ondergetekende samen met ds. Robert gesproken over de voortzetting en afronding van het project. De diaconieën blijken uit hun fondsen nog een royaal bedrag beschikbaar te hebben, vermeerderd met de schoenen- inpak- acties en de Koninginnedag-verkoop en enige grote giften. Dit bedrag is toereikend om direct een kleine aannemer in de arm te nemen, die het deel van het gezinsvervangend kinderhuis liefst met de herfst af zal ronden, opdat dit zo spoedig mogelijk in gebruik kan worden genomen. Daartoe zal waarschijnlijk te zijner tijd een hiertoe zeer geschikt echtpaar daar komen wonen voor de opvang en begeleiding van 6 weeskinderen met liefde. Dat zal geheel gefinancierd worden door de overheid volgens de geldende subsidieregels. Onze hulp sterkt zich dus uit tot opbouw van het huis en mogelijk deels de inrichting. Mogelijk zal een groep vakmensen uit ons midden nog een stukje werk gaan doen daar. Zelf hebben de mensen daar ook sponsors gevonden en zij doen ook zelf allerlei werkzaamheden voor het huis en de omliggende tuin.
De kerkgemeenschap daar is echter heel klein. Daarom zullen we wel verbonden blijven met dit project, met name om morele steun en met name onze gebeden. Die zijn ook nog steeds nodig wegens het transformatorstation dat nog altijd op de zelfde verkeerde plaats staat. Eerder waren er toezeggingen van de burgemeester om de kosten grotendeels voor de rekening te nemen, maar die beloften zijn naar ons nu gebleken is, schone schijn geweest in het zicht van een mogelijke herverkiezing van zijn persoon (hij is niet herkozen). Nu hebben wij iemand uit ons midden bereid gevonden om in Brussel bij de Europese Unie te lobbyen. Wij hopen en bidden dat dit zal resulteren in een dringend appel (en mogelijk zelfs subsidie) op de regionale en plaatselijke overheid alsmede de elektriciteitsmaatschappij. Immers: onder verantwoording van de toenmalige socialistische regering is in de eerste plaats het gebouw van de kerk afgepakt en vervolgens is het trafostation daar geplaatst op een meter afstand van de muur. In deplorabele toestand heeft de kerk eindelijk het gebouw terug gekregen met daarbij een station dat er uiteraard niet staan mag. Wij vinden: “de vervuiler betaalt”. Bidt u met ons mee?
Voor foto’s en meer informatie zie www.gereformeerdekerkwolvega.nl onder Oost Europa.
P. Rozeboom

• 25 Mei 2009 - 08:54

Fam Hofman:

Hartelijk dank voor bericht die wij van jou mochten onvangen Piet.
    Wij leven mee met alles wat er is gedaan van uit Wolvega naar Brzotin.
    Het is ook een geweldig verhooring van de gebeden die hebben plaat gevonden in onse gemeente maar ook in Brzotin wat een heerlijk gevoel is dat .
    Wij kennen dit met de hulp in het dorp Decea Roemenie bij Ds: Kiss Levente en zijn gemeente
    Daar mochten wij van uit de gemeente Wijnjewoude 9 jaar helpen, De kerk is herbouwd nu zijn wij aan het afronden met het her her stellen van de school die wort omgebouwd tot vergaderzaal het is bijna klaar.
    Velgend Jaar gaan wij er heen met mensen uit Wijnjewoude om dit heugelijk fijt te vieren
    Jullie weten wat dat betekent
    Hertelijke Groet Jan & Ebeltje Hofman Heerenveenseweg 70

PKN

Vanuit Hervormde Gemeente en Gereformeerde Kerk te Wolvega gaat in juli 2008 een groep van ruim 50 vrijwilligers in alle leeftijden voor een werkvakantie naar Brzotín. Dit plaatsje ligt in het zuidoostelijk deel van Slowakije in het zogeheten lage Tatra gebergte. We gaan hier het kerkelijk centrum opknappen en zal er een electronisch orgel worden geplaatst in de kerk. De reis- en verblijfskosten worden door de groep zelf betaald, maar voor de bouwmaterialen is echter heel wat nodig! We hopen op een succesvol en gezegend project.

Actief sinds 22 Juni 2008